V současném globalizovaném světě se nejen celá Evropa potýká s problémem přílivu padělků z Asie. V tomto článku se tak pokoušíme zmapovat, jaké poskytuje možnosti české a evropské právo v oblasti ochrany práv duševního či průmyslového vlastnictví. Právní možnosti v této oblasti se odvíjí od toho, na jakém území je držitel práva oprávněn uplatňovat své nároky v oblasti porušení práva duševního (průmyslového) vlastnictví.
Práva duševního vlastnictví, které požívají v rámci ČR a EU právní ochrany, jsou:
Výše uvedená duševní práva mohou požívat buď lokální ochrany v rámci území státu či států EU, ve kterém je o zápis požádáno anebo plošně, pokud se jedná o právo, které bylo zapsáno u Evropského úřadu průmyslového vlastnictví (EUIPO) nebo Evropského patentového úřadu (EPO), příp. u Světového úřadu duševního vlastnictví v Ženevě (WIPO). V rámci komplexního evropského plánu boje proti padělání a pirátství bylo přijato v rámci Evropského unie nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 608/2013, o vymáhání práv duševního vlastnictví celními orgány a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1383/2003 (dále jen „Nařízení“). Toto Nařízení je tedy přímo závazné ve všech členských státech EU bez nutnosti jeho implementace do českého právního řádu. Podstatou tohoto nařízení je, že celním orgánům umožňuje kontrolovat zboží, které podléhá celnímu dovozu nebo celní kontrole, zda neporušují práva duševního vlastnictví chráněná v rámci členských států EU. Zboží může být kontrolováno, pokud
Pro vlastníky práv duševního vlastnictví se proto otevírá možnost, jak se poměrně účinné domáhat ochrany svých práv, když podezřelé zboží může být zadrženo přímo na hranicích celní unie a v krajním případě může být i zničeno, aniž by se dostalo na volný trh.
Právním prostředkem, kterým se tato možnost realizuje, je žádost o přijetí opatření.
Oprávnění podat žádost mají pouze držitelé práv, event. kolektivní správci práv duševního vlastnictví, a další uvedené osoby v čl. 3 Nařízení. Držitelem práv tak kromě vlastníka práv, může být i osoba mající licenci k dotčenému duševnímu právu nebo např. výhradní distributor pro danou oblast.
Žádost může být podána jako unijní nebo jako vnitrostátní. Unijní žádost však může být podána pouze ve vztahu k právům duševního vlastnictví založeným na právních předpisech EU mající účinky v celé EU. Musí se proto jednat o ochrannou známku EU, mezinárodní ochrannou známku, zapsaný či nezapsaný průmyslový vzor Společenství, mezinárodní průmyslový vzor, patent podle práva Unie další uvedené druhy práv blíže uvedené v Nařízení.
Vnitrostátní žádost je oprávněn podat držitel práva duševního vlastnictví v rozsahu, v jakém je oprávněn zahájit řízení o tom, zda bylo porušeno právo duševního vlastnictví, a to v členském státě, kde má celní orgán přijmout opatření. Jinými slovy, pouze tam, kde držiteli práva (nejčastěji vlastníkovi práva duševního vlastnictví) svědčí právo na ochranu takového práva, tedy územně tam, kde je duševní vlastnictví, resp. průmyslové právo, chráněno.
Žádost o přijetí opatření v rámci ČR (vnitrostátní) nebo v rámci EU (unijní) se vždy podává k Celnímu úřadu pro Královehradecký kraj, který má výlučnou místní působnost o rozhodování všech žádostí o přijetí opatření.
K podání žádosti o přijetí opatření musí držitel práva (nebo jeho zástupce) splnit dvě podmínky:
V této souvislosti by proto žádost měla obsahovat následující informace:
Jako důkaz žadatel překládá výpis z úředních zápisů nebo výpis z rejstříku nebo kopii dotčených práv. V případě práv autorských s jiných práv, která nejsou zapsána, musí držitelé práv věrohodně prokázat, že lze uplatnit nárok na právo (např. čestné prohlášení o autorství). Jestliže žadatel není vlastníkem práv, nýbrž osobou oprávněnou práva užívat nebo je určeným zástupcem, musí kromě vlastnictví prokázat vlastnictví dotyčného práva doložit i své oprávnění užívat práva nebo jednat jako zástupce (obvykle tedy předložením smluv nebo speciální plnou mocí od držitele práva).
Zboží, které nepodléhá kontrole:
Celní orgán rozhodne o podané žádosti do 30 pracovních dnů ode dne jejího doručení celnímu orgánu buď tak, že žádost schválí nebo ji zamítne. V případě zamítnutí žádosti své rozhodnutí taktéž zdůvodní a uvede poučení o postupu proti podání odvolání. Pokud je žádosti vyhověno, stanoví celní orgán lhůtu, ve které bude přijato opatření, délka lhůty však nepřekročí 1 rok; jinými slovy platnost rozhodnutí činí 1 rok. Lhůta však může být na žádost prodloužena o další jeden rok, a to i opakovaně. V případě, že celní orgány identifikují zboží podezřelé z porušení práva duševního vlastnictví, na které se vztahuje rozhodnutí o schválení žádosti, pozastaví propuštění tohoto zboží na trh anebo je zadrží. Podezřelé zboží může být i zničeno pod celní kontrolou, aniž je nutné rozhodnout o tom, zda bylo porušeno právo duševního vlastnictví, pokud držitel rozhodnutí (žadatel) celním orgánům do 10 pracovního dnů (do 3 pracovních dnů u zboží podléhající zkáze) od oznámení o pozastavení propuštění zboží nebo o jeho zadržení písemně potvrdí, že podle jeho přesvědčení bylo porušeno právo duševního vlastnictví a že souhlasí se zničením podezřelého zboží. Pokud držitel rozhodnutí ve stanovené lhůtě výše uvedené nepotvrdí, celní orgán podezřelé zboží propustí nebo ukončí jeho zadržení ihned po splnění celních formalit. Podezřelé zboží může být okamžitě propuštěno také v případě, kdy žadatel nebo deklarant požádá celní orgán o propuštění podezřelého zboží před skončením řízení, ovšem pouze v případě, že byla složena jistota, jejíž výši určí celní úřad nebo nebylo vydáno předběžné opatření týkající se porušení práva duševního vlastnictví (řízení o náhradě škody nebo konstatující porušení práva duševního vlastnictví). Celní orgány vloží do ústřední databáze informace týkající se žádosti podaných příslušnému celnímu útvaru. Informace a údaje v databázi jsou tak sdíleny všemi celními orgány EU.
Žádost není zpoplatněna žádným správním poplatkem, a to ani v případě prodloužení platnosti rozhodnutí o přijetí opatření. Žadatel nicméně musí uhradit na žádost celního orgánu náhradu nákladů vynaložených celními orgány nebo jinými stranami jednajícími jménem celních orgánů od okamžiku zadržení nebo pozastavení o propuštění zboží včetně nákladů na skladování a manipulaci se zbožím zadrženým celními orgány v souvislosti s rozhodnutím o udělení této žádosti, nákladů na poskytnutí vzorků zboží zadrženého držiteli rozhodnutí o udělení této žádosti, a náklady na zničení (včetně případné recyklace nebo likvidace zboží mimo obchodní kanály). Žadatel však následně může tyto náklady, event. další vzniklou škodu, žádat po porušovateli práva duševního vlastnictví v rámci soudního řízení.
Celní orgány mají stanovenu povinnost zajistit, aby držitelé rozhodnutí plnili povinnosti stanovené Nařízením, a to i stanovením vhodných sankcí. Taková sankce musí být účinná, přiměřená a odrazující. Jejich konkrétní výše je pak v gesci členských států. Mezi povinnosti, které musí žadatel dodržet patří zejména oznamovat celnímu orgánu všechny změna v údajích uvedených v žádosti a jejích přílohách včetně informací potřebných k tomu, aby celní orgány dotyčné zboží snadno rozpoznaly (porušením této povinnosti se držitel rozhodnutí dopouští přestupku).
Nad rámec výše uvedeného ještě zmíníme, že vlastník práva duševního vlastnictví také pochopitelně může využít standardních civilních či trestněprávních prostředků vůči vlastníkovi či dovozci padělků či napodobenin, tj. zahájením soudního sporu o vzniku škody či zákazu distribuce na dotčeném území nebo podáním trestního oznámení pro podezření ze spáchání trestných činů proti průmyslovým právům a proti právu autorskému, kterého se může dopustit i právnická osoba.
Tyto úkony se v souvislosti s podáním žádosti o přijetí opatření zároveň nijak nevylučují. Nicméně celní postup uvedený výše je s ohledem na rychlost vydání rozhodnutí nejefektivnějším, je však limitován tím, že žadatel musí být na daném území oprávněným držitelem práva duševního vlastnictví (ochranné známky, patentu, průmyslového vzoru atd.).
Právní možnosti v oblasti uplatňování ochrany práva duševního vlastnictví se v zásadě odvíjí od toho, na jakém území je držitel práva oprávněn uplatňovat své nároky v oblasti porušení práva duševního vlastnictví. Zjednodušeně, držitel práva (nejčastěji vlastník) se může domáhat účinné obrany pouze tam, kde je jeho právo zapsáno v místním rejstříku, event. pokud se jedná o nezapsané právo, potom podle toho, zda mu místní právní řád poskytuje vůči tomuto právu ochranu.
Velmi efektivní možností pro kteréhokoliv podnikatele v rámci EU je, v případě, že právní ochrany duševního vlastnictví požívá v rámci některého z členských států EU, je podání žádosti k přijetí opatření, na základě které může kterýkoliv celní orgán (pokud podnikatel je držitelem evropské ochrany) zboží zadržet nebo dokonce zničit. Jinými slovy, výše popsaný postup je možné provést bez ohledu na to, ve kterém státě má podnikatel sídlo nebo ve kterém se jeho výrobky prodávají; jedinou podstatnou skutečností je, zda padělky porušují existující právo duševního vlastnictví, které požívá právní ochrany v rámci některého státu EU (zejména obsahují-li chráněné logo nebo jsou napodobeninou zapsaného patentu či průmyslového vzoru).
Článek se zabývá povinnostmi příspěvkových organizací v oblasti whistleblowingu s ohledem na nedávno uplynuvší lhůtu k transpozici směrnice o ochraně oznamovatelů a metodiku o přímém účinku této směrnice vydanou Ministerstvem spravedlnosti ČR. Analyzujeme rovněž okruh adresátů povinností, jak jej navrhuje zatím nepřijatý návrh zákona o ochraně oznamovatelů, a v krátkosti také povinnosti ze zákona a směrnice vyplývající.
Zobrazit víceAčkoli elektronické dokumenty nejsou v podnikatelské praxi něčím novým, nadále se setkáváme s tím, že některé podnikatelské subjekty elektronické dokumenty neuznávají jako originály, a to zejména z důvodu, že k nim nemají důvěru anebo proto, že neví, jak si jejich platnost jednoduše ověřit. Cílem tohoto článku je proto informovat podnikatele o tom, jakou formu má mít elektronický dokument, aby mohl být uznán jako originál, jak si ověřit jeho platnost a zda je možné využívat elektronické dokumenty i v zahraničním obchodním styku.
Zobrazit víceOd 25.5.2018 je v České republice účinné nařízení EU o ochraně osobních údajů, tzv. GDPR. I když hlavní cíl tohoto nařízení je chránit osobní údaje občanů členských zemí EU před systematickým, automatizovaným a rozsáhlým sledováním, vztahuje se toto nařízení i na nepodnikatelské subjekty a mimo jiné i na společenství vlastníků jednotek (SVJ).
Zobrazit více